خرید و فروش کامپیوتر

  • ۰
  • ۰

طرح توجیهی

۱- تصویر کاملی از کسب و کار را نشان میدهد.

زمانی‌که طرح توجیهی به درستی تهیه شود،‌ همه فراز و فرودهای کسب و کارتان و مشکلات و خطرات پیش رو، اهداف و مسیر موفقیت تجارت تان را به تصویر میکشد.

۲- توجه صاحبان کسب و کار را به اجرای استراتژیها معطوف میکند.

طرح توجیهی، یک ابزار بسیار عالی برای استارتاپ ها و کسب و کارهای کوچک به حساب می آید زیرا به آنها کمک میکند توجه بیشتری به ماهیت متمایز خود در بازار رقابت معطوف کنند و تمرکز ویژه ای روی مخاطبان هدف داشته باشند و به صورت حساب شده به ارائه خدمات یا کالا مطابق با نیاز مخاطب هدف بپردازند.

۳- شامل پیش بینی مشکلات و راهکارهایی برای مواجه با آن است.

وجود مشکلات در مسیر راه اجتناب ناپذیر است و همیشه راه موفقیت هموار نیست. در این راستا شاید لازم باشد ترتیب اولویتها را تغییر داده یا امور دیگری را در دستور کار خود قرار دهید. اما وقتی یک طرح توجیهی داشته باشید میتوانید با اشتباهات یا شکستهای احتمالی مقابله کرده و با استراتژی و اعتماد بالا به مسیر خود ادامه دهید. به عبارتی کسب و کارهایی که این برنامه را تهیه نکرده اند در مواجهه با مشکلات، تعجب کرده و آمادگی مقابله با آن را ندارند و به خاطر نداشتن آمادگی محکوم به شکست میشوند.

۴- به جذب سرمایه کمک میکند.

داشتن یک طرح توجیهی،‌ یک راه مطمئن برای جذب سرمایه گذار است. در واقع با این برنامه میزان جدیت و حرفه ای بودن خود و تعهد به تلاش شبانه روزی برای موفقیت تجارت تان را نشان میدهید. این برنامه، ابزاری برای ترسیم و نشان دادن شرکت و اهداف مورد نظرتان است که نه تنها میتواند برای کارمندان و شرکای تجاری تان مفید باشد،‌ بلکه به سرمایه گذار اطمینان میدهد که میتواند روی بازگشت سرمایه اش حساب باز کند.

۵- دسته بندی اولویتها را میسر میکند.

بسیاری از کسب و کارهای کوچک،‌ یک اشتباه رایج دارند که بدون برنامه ریزی و اولویت بندی استراتژی خود،‌ تجارت خود را آغاز میکنند. این موضوع اغلب منجر به ناتمام ماندن کارها میشود و از آنجا که تصویر مشخصی درباره اهداف کسب و کار وجود ندارد، مدیریت یک محیط پراسترس و گیج کننده کسب و کار دشوار خواهد بود.

یک طرح توجیهی به وضوح اهداف، اولویتها و استراتژی ها را مشخص کرده و تضمین میکند که با اجرای دقیق آن میتوانید به بهره وری و سودآوری برسید. در واقع وقتی مشخص میکنید که زمان، منابع و انرژی خود را برای چه موضوعاتی باید اختصاص دهید، یک پروتکل ساده و راحت برای رسیدن به موفقیت در دست دارید.

۶- به همسویی استراتژیک کمک میکند.

همسویی استراتژیک موضوع بسیار مهمی در دنیای کسب و کار محسوب میشود. هر تجارتی بازار خود در عرضه خدمات یا کالا را دارد مثل شرکت سونی که بازار لوازم برقی باکیفیت عالی را در اختیار دارد. این قبیل شرکتها موفق شده اند که محصولات یا خدمات خود را با مخاطب هدف خود، همسو و هماهنگ کنند. آیا طرح توجیهی تان به طور مشخص به نوع مخاطب هدفی که میخواهید به او کالا یا خدمات بدهید،‌ اشاره دارد؟ در واقع با همسویی استراتژیک میتوان کالا یا خدمات را مطابق با نیاز مشتری ارائه کرد که به هدف گذاری در آینده می انجامد. اگر به وضوح همسویی اهداف استراتژیک کسب و کار خود را در این برنامه نیاورید،‌ کالاها یا خدماتی که قصد فروش آنها را دارید ممکن است هیچ همخوانی و مطابقتی با نیاز مشتری هدف نداشته باشد.

۷- باعث افزایش مسئولیت پذیری میشود.

در یک برنامه ریزی خوب، انتظارات مشخص است و در عین حال میتوان به راحتی به پیگیری نتایج و هدف گذاری پرداخت. یک طرح توجیهی به عنوان ابزاری ضروری تلقی میشود چرا که مالکان کسب و کارها میتوانند با استفاده از آن به بررسی منظم عملکرد شرکت بپردازند و در عین حال میفهمند که کدام بخشها به توسعه یا بهبود نیاز دارند و در کدام بخشها باید زمان و منابع بیشتری اختصاص یابد. از آنجا که مالکان کسب و کارها باید به صورت دوره ای (روزانه، هفتگی یا ماهانه) به بررسی این برنامه اقدام کنند، مسئولیت پذیری افراد نیز افزایش می یابد.

۸- یک یادآوری خوب برای مرور موفقیتها و مشکلات است.

طرح توجیهی باید طوری تهیه شود که کنترل و پیگیری مستمر تمام عناصر مرتبط با کسب و کار (از هزینه ها گرفته تا اهداف و موفقیتها) را برای صاحبان کسب و کار الزام آور کند. در واقع این افراد باید با دیدگاه کارشناسی به همه مسائل ریز و درشت شرکت خود بنگرند. بررسی دوره ای و منظم امور کسب و کار، ‌به تجار کمک میکند تا از موفقیتها و مشکلات حال حاضر خود اطلاع بیشتری کسب کنند و سعی خود را برای پیدا کردن راهکارهایی برای مشکلات قرار دهند تا به مرور زمان به پیشرفت و رشد بیشتری برسند.

۹- نظارت مناسب بر نقدینگی و سرمایه شرکت را امکانپذیر میکند.

طرح های توجیهی بهترین وسیله برای مدیریت و کنترل سرمایه و منابع شرکت به شمار میروند. علاوه براین نگرانی درباره سرمایه،‌ خرید وسایل،‌ مسئولیت پرداخت بدهی و … باید به وضوح در طرح توجیهی آورده شود.

۱۰- مسیر کسب و کار به سمت موفقیت و پیشرفت را مشخص میکند.

یک طرح توجیهی جامع، به تشریح اهداف تجارت تان و اقدامات لازم برای تحقق آنها میپردازد. این اهداف با توجه به نوع کسب و کار متفاوت است. به عنوان مثال رایج ترین هدف شرکتها موضوعاتی مثل اهداف فروش، ‌استخدام مدیر کارآمد،‌ افتتاح شعبه دوم و … است.

۱۱- از ریاضیات استفاده میکند.

استفاده از ریاضیات در طرح توجیهی اغلب به اعداد و ارقام مرتبط با اقدامات عملکردی یک شرکت مربوط میشود نظیر:

  • جریان نقدی
  • حساب‌های پرداختی
  • حساب‌های دریافتنی
  • هزینه‌های مستقیم
  • حاشیه سود
  • سود خالص

این اطلاعات باید در طرح توجیهی آورده شود و به صورت هفتگی یا ماهیانه به تحلیل آنها پرداخت. این آمار و ارقام باید شامل مبالغ فروش، هزینه ها و کلیه هزینه های مرتبط با سفرهای کاری،‌ تماسهای تلفنی،‌ حضور در سمینارها و کنفرانسها و هر آنچه که مخارجی را برای شرکت دارد باشد.

مزایای تهیه طرح توجیهی



 

  • ۰۰/۰۱/۲۴
  • هانیه اکبرپور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی